Civilektől civilekről nemcsak civileknek

Civil háló

Civil háló

Közösségek, társadalom, állampolgárság

Oktatási modell-kísérlet indult a pécsi iskolákban

2015. május 06. - EEreje

Az emberség erejével Alapítvány együttműködésben több pécsi oktatási intézménnyel egyedülálló kísérletbe kezdett, mely során a diákok, a Nemzeti Alaptanterv elvárásaihoz igazodva, ám rendhagyó formában tanulhatnak a társadalom működéséről. A kezdeményezést a Norvég Civil Alapprogram támogatja.

emberseg-erejevel-kollazs.jpg

A 2015. április 1. és 2016. április 30. között megvalósuló oktatási modell-kísérletet címe “Az emberi jogi nevelés integrálása a közoktatásba”, lényege, hogy a Nemzeti Alaptanterv elvárásaihoz és a Kerettantervek felépítéséhez igazodva, emberi jogi nevelési programok kerüljenek kidolgozásra és megvalósításra Pécsett, különféle oktatási intézményekben.
A program célja, hogy megmutassa, az esélyegyenlőség, a társadalmi befogadás és az aktív állampolgárság témái jelenleg is megtalálhatóak különféle tantárgyi egységekben, másrészt, hogy az ezen tantárgyakat tanító pedagógusok számára szakmai segítséget nyújtson, kidolgozott tematikával, óravázlatokkal és a megvalósítás során szerzett tapasztalatok megfogalmazásával.
Jelenleg, párhuzamosan két emberi jogi nevelési folyamatot valósítanak meg az alapítvány trénerei. A PTE I. sz. Gyakorló Általános Iskolában az 5. évfolyamon az erkölcstan tantárgy keretében a közösségek sokszínűségéről, szabályairól és a konfliktusokról tanulnak a fiatalok, 11 héten keresztül. A Bártfa Utcai Általános Iskola 8. évfolyamos diákjai, 9 történelem órán foglalkoznak a demokrácia, a társadalmi rétegződés és az aktív állampolgárság kérdéseivel. Mindkét nevelési program eredményességét támogatják megfigyelőként a tantárgyakat eredetileg oktató pedagógusok, véleményük, visszajelzéseik fontos részét képezik a modell-kísérletnek.
A tanórákon alkalmazott módszerek a nem-formális tanulásra épülnek, vagyis a diákok tevékeny részvételére, a tapasztalat szerzésre és a különböző vélemények megfogalmazására, ütköztetésére. A tanulók nem elszenvedői, hanem aktív alakítói a folyamatnak, a szabályok konszenzussal jönnek létre, az értékelés során pedig ők fogalmazzák meg, hogy miben fejlődtek.
A projekt a következő tanévben, további intézményekben, újabb tantárgyakkal folytatódik, az érdeklődő általános és középiskolák, Az emberség erejével Alapítvány elérhetőségein jelentkezhetnek. A tapasztalatokat és a létrejövő szakmai anyagokat, egy 2016 tavaszán megjelenő kézikönyvben foglalják össze az alapítvány trénerei.

További információ: emberseg.hu/

 

süti beállítások módosítása