Civilektől civilekről nemcsak civileknek

Civil háló

Ki a cigány? – úgyse jössz rá

2016. február 01. - civilhalo

Mások mellett iskolai erőszak és kirekesztés kezelésében tanácstalan tanároknak szerveztek módszerbörzét Pécsen. Civil szervezetek mutatták be, hogyan érdemes élményszerűvé tenni egy erkölcstanórát, levezetni az agressziót, vagy épp elfogadásra tanítani. Jól pörgött a lökdösődés és a Ki a cigány?-játék is. A cikk eredeti formájában az abcug.hu-n jelent meg 2015. 12.09-én.

Először vállal löktem meg a tanárnőt. Aztán kézzel, de ellenállt. Aztán a csípőmmel löktem oldalba, és majdnem eldőlt, de visszaállt. Végül megfogtam a kezét, és előrelendítettem: átpenderült a termen. Aztán ő következett, csavarintott, lökdösött, taszigált, hol ellenálltam, hol kibillentem, hol penderültem én is át a termen, még vagy tucatnyi másik tanárral együtt. Nem, szó sem volt valami iskolai tömegverekedésről, bár az iskolai erőszakhoz azért volt némi közük a furcsa eseményeknek.

Mert többek között ennek a feldolgozásához nyújtana segítséget a pécsi Keret Alkotó Csoport Egyesület Ütnek! Ütsz? című bemutató foglakozása. A csoportos játékos foglalkozások laza füzérével a kirekesztés, a tehetetlenség, az agresszió feldolgozásához, levezetéséhez mutattak élményteli módszert. Volt itt egyebek mellett egymásra mosolygós és -vicsorgós séta, névmegjegyzős játék, élményekből formált közös, élő szoborcsoport-állítás.

 

Fotó: Baumann Róbert / Emberség Erejével Alapítvány

Fotó: Baumann Róbert / Emberség Erejével Alapítvány

A résztvevők pedig tanárok voltak, mert elsősorban nekik szólt a minap Pécsen szervezett módszerbörze, amin az iskolai emberi jogi nevelés lehetőségeivel igyekezett őket megismertetni a szervező, a pécsi Emberség Erejével Alapítvány. A program kiírása szerint komoly igény mutatkozik a tanárok részéről a civilek segítségére, akik nem formális nevelési módszerekkel, hanem sajátélmény alapú gyakorlatokkal, a gyerekek aktív bevonásával dolgozva vezetik őket végig különböző érzékeny témákon, a fogyatékosságtól a homofóbián és a romákon át az kirekesztésig, az iskolai erőszakig, vagy épp az internet veszélyeiig.

Korábban az Abcúg is írt arról hogy sok pedagógus tanácstalan, ha a például iskolai zaklatással, egymást cigányozó, buzizó, zsidózó gyerekekkel kellene valamit kezdeniük. Erre több megelőző célú érzékenyítő foglakozás is létezik, a pécsi Civil Közösségek Házában megtartott módszerbörzén is bemutattak ilyeneket, de a Keret Alkotó Csoportnak konkrétan megtörtént ügyek feldolgozására is vannak ötleteik. “Nem elsősorban arra törekszünk, hogy megoldást hozzunk, hanem hogy elgondolkozzanak róla a gyerekek” – mondta az Abcúgnak Szabolcsi Marcell, az egyik játékvezető, amúgy történelemtanár. “A gondolatot elhinteni, ez a fontos.”

Konkrét példaként egy internetes zaklatási ügyet említett, aminek feldoglozásában segítettek egy osztálynak az egyik Pécs környéki iskolában. “Katartikus élmény volt, a bántó és a sértett szerepben lévő is elsírta magát.” A dolog annyira jól sült el, hogy utána az osztályban tanuló gyerekek szüleinek is megtartották a foglalkozást, ugyancsak sikerrel.

A módszerbörzén amúgy nyolcféle műhely közül választhattak a résztvevő tanárok. Volt itt iskolai erőszakot megelőző, homofóbiát kezelő, fogyatékosok helyzetére érzékenyítő foglalkozás, de elhozták a szegénység átérezehetőségét elsősegítő Szociopolyt (amiről itt írtunk korábban), illetve a cigánysággal vagy a menekültekkel kapcsolatos érzékenyítő foglakozásokat is bemutattak (a programról részletesebben itt olvashat).

A szervező egyesület a 45 perces erkölcstanórákhoz igazítva dolgozott ki különböző emberi jogi nevelési módszereket. Lehetett “Ki a cigány?”-t játszani: egy nagy kupac portréfotóból lehetett kiválasztani azokat, akik a résztvevők szerint cigány származású embert ábrázolnak. Persze a játékban van egy csavar is, de azt nem lőjük le. A lényeg, hogy a csoportnak nem sikerült a feladat, de ez senkit nem tört le.

Fotó: Baumann Róbert / Emberség Erejével Alapítvány

Fotó: Baumann Róbert / Emberség Erejével Alapítvány

A sajtó is megkapta a magáét, amikor olyan cikkeket kellett kivesézni, ahol jellemző sztereoípiák jelennek meg, vagy erősítenek rá ezekre, de a citromos játék is biztos siker szokott lenni. Egy citromra két csapat jut, és valahogy meg kell egyezniük, hogy mindketten felhasználhassák. Nyirati András, az Emberség Erejével Alapítvány tréenere szerint a 5-6. osztályosoknál nagyon bejöttek ezek a speciális erkölcstanórák, és gyakran jegyzik meg, hogy ilyenkor milyen sok mindent  megtudnak társaikról.

A programokon részt vevő tanároknak is bejöttek a foglalkozások, de többen is jelezték, hogy bár ezek, például az emberi jogi vagy a demokráciára nevelés, benne vannak a Nemzeti Alaptantervben, az iskolák a magas egyéb óraszám miatt a helyi tantervekből már általában kihagyják. “Azok, akik mégis ilyen programot szeretnének, gyakran nem tudják merre induljanak el” – mondta még a módszerbőrze kedzetén Nyirati András.

A mások elfogadásról, a toleranciáról, emberi jogokról szóló délelőttöt stílszerű ebéd zárta. A többségi társadalmat a hasán keresztül elfogadásra bírni igyekvő, ízletes cigány ételeket készítő Kóstolda segítségével (akikről itt írtunk korábban).